Monday, May 21, 2012

MBSB - Penyelesaian Masalah LTV 70%?

Ada yang mencadangkan kepada saya daripada "downgrade" kenapa tak apply MBSB untuk rumah ketiga? sebab masih boleh dapat margin 90%. Bagi sesiapa yang tak tau apa itu MBSB, ia adalah institusi kewangan juga, singkatan kepada Malaysia Building Society Berhad. Boleh layari www.mbsb.com.my untuk maklumat lebih lanjut.

Mula2 saya tak percaya MBSB masih boleh bagi loan 90% untuk rumah ketiga sehinggalah suatu hari ada my colleague berjaya mendapat loan 500k dengan margin 90% untuk rumah kelimanya. Saya baca terms and conditionnya semuanya OK kecuali satu benda yang saya tak berapa nak gemar melihatnya iaitu MBSB hanya offer BLR-1, berbeza dengan bank yang kebiasaannya bagi BLR-2.XX.

Memandangkan beliau sangat yakin dengan pembelian rumah itu, saya ia-kan shjlah. Lagipun dia tak pernah fail dalam pembelian rumah untuk investment ni.

2 comments:

narfey said...

kalau untuk strategy flipping ok la kot apply MBSB. even interest rate higher, holding period less than 5 years shouldn't make the rates significant right?

sourplum said...

wow. menarik