Monday, December 31, 2012

Flipping - Masih Relevankah Pada 2013

Nampaknya dah hampir setahun usia blog Flipping For Dummies (FFD) ini. Kalau yang berkahwin tu mungkin dah mempunyai anak sekarang. Dan mungkin juga yang baru nak berjinak-jinak dengan pelaburan ini, lepas setahun now dah ada 2-3 buah rumah.

Memang objektif penulis sejak awal ingin membuka mata pembaca di luar sana, berkongsi maklumat mengenai alternatif pelaburan hartanah dengan berflipping. Jangan ditanya pula berapa income penulis daripada nuffnang, sejak register 7 bulan lepas, walaupun amountnya tak sampai RM100, Alhamdulillah bolehlah cash out juga.

Dan ramai juga yang memberi pendapat pelaburan penulis FFD ini lebih lumayan dan mewah daripada cabang pelaburan hartanah lain. Setelah sekian lama berdiam diri, aku harus mengaku hari ini jawapannya adalah BETUL. Dan pembaca blog dan kawan-kawan yang mengenali aku personally, mereka tahu aku agak mewah dengan pendapatan pelaburan hartanah ini. Namun duit sebanyak mana pun, kalau tak pandai nak rolling/pusing akan habis juga. Duit 100k sekarang memang dah semakin menyusut nilainya.

Sebab itulah dengan 100k pertama yang aku dapat dulu, aku pejam mata dan beli 4 buah rumah lain. Anda congak sendiri berapa untungnya sekarang selepas kesemua 4 buah rumah ini telah terjual. Dan sampai sekarang aku masih buat benda yang sama.

Tahniah kepada mereka yang berani ke depan. Tahniah juga kepada pembaca-pembaca muda (sekitar umur 23-25 tahun) yang telah terbuka mata mereka untuk memulai pelaburan hartanah ini.

Yang bekerja tu (kita adalah sama - tiada bisnes dan bukan juga datang daripada family kaya), kerjalah dengan tekun dan dapatkan SLIP GAJI yang terbaik. Untuk mengurangkan modal (deposit 10%), memang dan mungkin ada cara untuk mengurangkannya. NAMUN untuk dapatkan loan, kebergantungan terhadap slip gaji memang tidak dapat dinafikan. Kebiasaanya pihak bank memang sukar berunding kalau DSR% kita memang dah cukup tinggi.

*Work out what salary you require to aim for, to give you the monthly income you need buying a house*


29 comments:

salfhi said...

mukadimah yg menarek utk pmbuka tirai 2013

dzirhans said...

Tq.. Harap terus membacanya pada tahun 2013

hafez said...

Selamat tahun baru tuan. Flipping hartanah masih relevan selagi permintaan melebihi penawaran. Pendapat saya la.

faizal said...

Huh... Klu thn 2009... Boleh pejam sebelah mata pilih property..... After 2 years sure capital gain more 25%... Tapi sekarang kene bhati2...

Harap FFD sudi kongsi potential property for 2013... Saya slah sorang yang akan consider ur selection...

faizal said...

Huh... Klu thn 2009... Boleh pejam sebelah mata pilih property..... After 2 years sure capital gain more 25%... Tapi sekarang kene bhati2...

Harap FFD sudi kongsi potential property for 2013... Saya slah sorang yang akan consider ur selection...

dzirhans said...

Euphoria, property booming prior to 2010 is coming to an end..

Tapi tidaklah bermakna kita harus berdiam diri dan menunggu dan terus menunggu harga rumah jatuh.

Kita tunggu manakah location n project yg masih BBB..!

dzirhans said...

Begitulah Hafez, keadaan menjadi makin sukar bila semua pelabur sekarang berhati-hati dan hanya tertumpu pada satu2 project..

Kita tunggu project apa yg BBB utk 2013

salfhi said...

ok wat BBB stands 4? xkn bndar baru bangi

CY Blog Store said...

BBB = BUY BUY BUY

CY Blog Store said...

Is Setia Eco Hill a BBB project?

Matjoe said...

happy new year bro. lalala

Nadot said...

happy new year abg east..semoge terus dapat rumah best2 dan smoge boleh belajar dgn abang bile cukup bullet nanti..hehehe :)

dzirhans said...

Wah lambatnya....

Mungkin boleh tunggu next property boom

dzirhans said...

I would anticipate it's going to be a balloting session for the 1st phase 20x65 and 1st phase 20x70.

And super BBB for the 1st Precint 2 launch..

dzirhans said...

Yes with azam baru....!

lekluh carpediem said...

flipping ni lah yg buatkan ramai melayu yg betul2 nk carik rumah..gagal....speculate harga rumah...

faizal said...

So... Melayu pon kene la blaja ilmu hartanah ni...

Sy dulu pon pk camtu... Tp 1hari ade kawan bangsa cina ckp... "Beli la... Bodo la klu lu olang x beli ade bumi dis + early bird xpayah wang oo.."

So tq for FFD... Atlease can motivate our Malays

faizal said...

Tuan ade cara ke nak void 70% loan cap for 3rd house.... Boleh kongsi..
Tq

dzirhans said...

Salam Faizal... sejak saya start blog ni, saya dah biasa dpt e mail sebegini...byk kali juga kena hentam, jadi dah lali.. Saya menulis bukan sbb wang..sekadar berkongsi apa yg saya ada..

Kalau x suka....kita pun x boleh nak buat apa..

dzirhans said...

Kalau dah ada 4 rumah...saya pun dah kehabisan idea juga..

Impaknya menyeluruh..baca kat forum pun xde jawapan yg convincing..

salfhi said...

kalau aku ckp "melayu rmai yg suka besungut, pom pang pom pang sna cni tp xde ambk action".. agak2 ada yg nk pngkah x? haha

umar said...

saya tak bersetuju dengan kaedah flipping ni.ramai genuine buyers yang tidak berminat utk buat ni berada di dalam kerugian disebabkan harga rumah yang meningkat akibat tindakan saudara2 sekalian. anak2 muda yang berkeinginan rumah yang selesa terpaksa berhutang sana sini untuk membeli rumah yang harganya melambung tinggi kerana orang2 macam saudara.

saya tetap benci spekulator perumahan macam flippers.

umar said...

ini bukan ilmu hartanah. ini ilmu menindas orang yang lemah. tak semua orang di malaysia ni nak sibuk beli rumah untuk dijadikan barangan jual beli. ada yang mahu beli rumah hanya untuk menjadi tempat teduh sekeluarga.tapi, disebabkan spekulator macam flipper, agen, developer yang bersubahat antara satu sama lainlah menyebabkan harga rumah kini melambung tinggi. malulah kepada orang lain jika ada yang berbangga kerana menjadi kaya disebabkan flippers ni. tak ada bezanya dengan 'pelabur' bangsa lain yang tamak membolot rumah ketika soft launch kemudian menjualnya dengan harga artificial untuk mendapatkan keuntungan. padahal genuine buyer masih ramai mencari2 rumah tetapi apabila kami ni pergi ke soft launch, semuanya dah dikaut habis oleh flippers.

seriously, patut berasa malu kerana amalan sedemikian. tiada etika dan amat menindas.

nizam said...

Salam Umar... kalau betul2 nak cari rumah untuk duduk boleh daftar dgn mana2 pemaju... diorg akan hubungi pendaftar2 apabila diorg ada projek2 baru dan pendaftar2 akan menjadi org2 terawal yg boleh memilih mana2 lot yg disukai...

kalau nak beli rumah kita kena carik rumah dan bukan tunggu developer cari pembeli.... buat apa developer keluar duit iklan sedangkan mereka boleh tawarkan pada org2 yg telah mendaftar dgn mereka....

nizam said...

kalau saya developer... saya mahu rumah2 saya dijual seberapa cepat yang mungkin atau saya terpaksa mengeluarkan kos permulaan utk iklan dan memulakan project....

saya tak mahu keluarkan kos buat iklan setiap minggu di surat khabar spt mana ada 1 pemaju tu yg pernah buat iklan utk rumah di Saujana Putra setiap minggu... tapi masih tak laku2... padahal rumah murah pulak tu... dlm masa yg sama org heboh jugak kata rumah mahal...

Halif Mohamad said...

Aku xphm mcm mana diorg classified flipper is not a genuine buyer?what a joke. flipper pun kuarkan duit utk beli. genuine la tu. kalo dah sikap nak tggu bulan jatuh ke riba mmg susahla. byk je rumah murah dlm newspaper. tp kalo dah nak yg baru pd harga murah. mana dpt bai..flipper tak buat rundingan harga dgn pemajula.. All fair n square. menyirap lak aku tgk bangsa aku mcm ni.

mohd fairuz ahmad said...


haiya .. macam2 orang ada..
ape2pun aku suke blog ni.. sangat bermaklumat utk pelabur hartanah..

teruskan berkongsi yer tuan tanah

CY Blog Store said...

SPS said it's most likely that the next launching in May will be by way of balloting for Semi-d and DSL. So Semi-d or DSL is a better option for BBB?

dzirhans said...
I would anticipate it's going to be a balloting session for the 1st phase 20x65 and 1st phase 20x70.

And super BBB for the 1st Precint 2 launch..

January 1, 2013 at 11:35 PM

dzirhans said...

Definitely both will be BBB.

But semi D first few phases will be super BBB.