Saturday, December 28, 2013

Market Lintang Pukang Pada Akhir 2013

Bagai telah diduga, 3 bulan terakhir 2013 penuh dengan penurunan drastik harga rumah. Hal ini demikian disebabkan penawaran yang bertambah dan jualan tergesa-gesa bagi mengelakkan RGPT 30%. Kenyataan ini bukan sekadar teori kosong yang dimomokkan oleh orang yang tiada rumah untuk dijual tapi berkompang cerita sana-sini mengeluarkan teori sendiri. Dalam kes sebegini semua orang boleh beri pendapat untuk kepentingan sendiri, sebaiknya tunjukkanlah kes study anda dan kebenaran pasti terserlah.

Pengalaman merasai sendiri keadaan kritikal bulan Oct - Dec 2013 pastikan takkan sama dan sangat mendebarkan. Aku bercakap bagi rumah aku sendiri yang targetnya nak jual tahun ini. Malangnya aku tak jumpa lagi replacement yang berkenan, tu yang dok bertangguh-tangguh nak jual rumah ini. Prinsip aku mudah, kalau aku tak jumpa rumah yang nak dibeli, aku tak akan jualkannya..

Mari kita lihat pergerakkan harga rumah aku ni:

a) Pada bulan Dec 2012 - harga yang ditawarkan adalah 625k. Seorang sahabat hampir menyerah kalah dengan harga 628k.
b) Bulan Jan - May 2013 - harga masih berlegar-legar pada 640k - 655k.
c) Jun 2013 (bulan sebelum pengumunan budget) aku mendapat offer harga paling tinggi 675k, hampir tertewas juga masa tu. Aku masih 50-50 tapi ejen pandai2 cakap aku setuju dan buyer dah nak sign LOI.
d) Oct 2013 - Offer tertinggi adalah 680 - 690k. Masih lagi berkira-kira sebab yakin harga akan naik 700k.
e) Nov - Dec 2013 - Market panik dan supply menjadi luar biasa banyaknya. Transacted price sekarang turun secara drastik kepada 660 - 670k. Panggilan daripada ejen menjadi sangat kurang disebabkan permainan buyer yang sangat berkati-hati. Permainan psikologi, tahap bertahan yang kuat menjadi semakin penting.
f) Jan 2014 - COLD market, penawaran menjadi kurang sebab seller tak nak bayar RGPT 30%.
g) March - Jun 2014 - harga akan naik balik.....harapannya menjadi lebih 700k.

10 comments:

wtp.consultation said...

Daripada pembacaan saya dan talk-talk dari persatuan developer, sebelum pengumuman budget supply for properties demand tidak mencukupi di sekitar klang valley terutama kl dan selangor untuk tempoh 5 tahun dari 2013(menyumbang pada kenaikan harga mendadak) .Bila diumumkan budget, developer semakin berkira-kira untuk buat projek dan demand mungkin tidak mencukupi untuk jangka yang lebih panjang. Dan mungkin sampai bila-bila tak cukup :)

salfhi said...

Org yg main high end prop ni lain game nye..

salfhi said...

Org yg main high end prop ni lain game nye..

dzirhans said...

tahniah bro..anda mmg penuh dgn aura positif..

dzirhans said...

Sama je gamenya..dapat peluang terbaik ..shoot..! jgn sampai offside..

Lan Rambai said...

Assalamualaikum,

Boleh bagitau kat mana rumah yang berkenaan dan berapa harga pembelian dulu serta bila tarikh pembelian dan tarikh VPnya?

Terima kasih dari saya yang baru ternampak hal-hal property ni.

Lan Rambai said...

Walaupun pertanyaan pertama belum ada lagi jawapan, saya nak tanya soalan lain pula. Apa pendapat tuan tentang Alam Impian dan Alam Sari oleh Inp? Harga jualan InP minimum RM600k dan asking price subsale pula RM800k ke atas di Alam Impian. Adakah yang akan beli subsale sedangkan rumah yang dijual pemaju masih boleh didapati? Terima kasih.

dzirhans said...

mudah shj..cuba letakkan diri bro pada situasi buyer tersebut..sudah tentulah bro akan beli from developer.

kebiasaannya InP tak akan naikkan harga bila siap. Tapi kalau naik harga pun dan sama dgn subsale, surely bro akan beli juga drp developer atas sebab risk, warranty etc. Kecualinya unit2 yg tinggal tu lousy sgt.

utk flipping undercon - rumah hot dan habis dijual adalah key ( dlm kebanyakkan kes)

dzirhans said...

InsyaAllah..saya akan share bila terjual rumah ini nanti..

Saya ada share kisah belian rumah ini dlm posting yg terdahulu.

MH MY said...

Agen pun satu, dia buat mcm rumah tu rumah dia pulak lagaknya.