Sunday, February 1, 2015

Petua Permohonan Pinjaman Mudah Lulus 2015 - Part 3

Sila baca entry sebelum ini PART 1 dan PART 2.

Langkah seterusnya adalah sangat penting iaitu Penyata CCRIS.

Apakah itu CCRIS?
CCRIS (Central Credit Reference Information System) ini kiranya macam report card kita yang merupakan sistem pangkalan data berkomputer yang menyimpan maklumat pinjaman kita yang telah dilaporkan oleh setiap institusi kewangan. Kalau kita bayar on time, baguslah report card kita.. dia akan tunjuk indicator "0", Kalau bayar lambat dapatlah indicator tak bagus "1" dan seterusnya.

Yang lecehnya kita tak boleh dapat penyata ini online (ada sesiapa yang pernah dapat online?/ atau mail mungkin boleh share info). Kena pulak nak pergi bangunan BNM kat KL tu. Memang bercinta betullah area itu. Dahlah depan bangunan BNM tu ada bulatan yang sangat mengelirukan. Banyak kali aku termasuk jalan yang salah, gps pulak dok recalculating..recalculating. Dan takde parking yang proper dekat2 situ, parking kat tepi jalan tu kena samanlah pulak nanti. Yang senangnya naik LRT/ or KTM, turun dekat2 area Bank Negara. 

Mengikut pengalaman aku sebelum ini, kalau aku tak sempat print CCRIS ni, memang confirm loan aku akan ada masalah. Jadi untuk loan yang terbaru ni, aku print CCRIS dan dah nampak dah, macam ada 2-3 masalah di situ.

Masalah 1
Credit Card company (American Express) menunjukkan indicator "1" setiap bulan. Lepas tu, ada pulak claim travelling dalam 24k dalam tu yg belum lagi clear.
- kenalah explain claim ni selalunya lambat sebab prosesnya slow.
- kena clarify 24k tu duit company. Tak emboh aku nak naik flight semahal ini utk personal.

Masalah 2
Personal Credit Card pulak dah nak dekat 70% credit limit. Sila tanya banker macamana dia kira % credit card dalam DSR sebab lain bank lain pengiraannya. Silalah clearkan credit card ni, settlekan terus hutang atau tinggalkan 25-30% je hutang tu.

Masalah 3
Masalah satu loan tapi keluar 2 kali dalam CCRIS. Yang aku pelik amountnya sama tapi kod loan-nya berlainan. Bank still akan kira sebagai 2 loan. Aku dah perasan masa apply loan Evo Soho dulu. Ingatkan dah settle, rupa-rupanya masih appear kat situ. Nasib baik aku masih ada simpan surat daripada bank yang mengatakan loan tu satu je..

Masalah 4
Ada dua bulan loan kereta yang menunjukkan indicator "1", walau it's not really a big deal, aku just bagi supporting documents yang mengatakan aku guna online banking kat US, kat akaun tolak tapi loan tak tolak. Ni kes naya, masalah android yang orang bising2 4-5 bulan lepas.

Masalah 5
Kalau korang ada loan dengan bank E* yang bangang (bunyi kasar sikit!), loan dan MRTA/legal account, memang asing-asing. Kalau ada dua loan dengan bank E* ni, nampak macam ada 4 loan. Dalam CCRIS memang nampak macam ada 4 loan yang tiada kaitan antara satu sama lain. Sebab aku dah biasa sangat dengan masalah ni, aku memang sentiasa printkan semua loan offer letter ni siap-siap.

Offer Letter
Aku memang print setiap loan offer letter yang appear dalam CCRIS. Kalau ada 6 loan, 6 offer letterlah aku print untuk apply loan. Biasanya bank ni ada kiraan yang agak pelik dan selalunya tinggi daripada ansuran bulanan yang ada dalam offer letter tu. Kalau kita dah ada offer letter ni, tak bolehlah bank buat kiraan lain.

Bersambung di Part 4